Untersuchung von Effizienzpotentialen einer thermischen Konditionierung elektrischer Antriebe
am Institut für Mechatronische Systeme im Maschinenbau
2022/07/04
Masterthesis, Bachelorthesis
Modern flywheel storages use electric machines to convert electrical into mechanical energy and vice versa. Due to power losses caused by intensive load profiles and high speeds, flywheel storages are often operated at high temperatures. In order to estimate the lifetime of the entire system and design various components, knowledge of the system thermal behavior is required. Thermal models are then aligned with experimental results and used to estimate the thermal behavior of the system.
Supervisor: Aaron Kappes, M.Sc.
Thermische Modellierung und experimentelle Untersuchung eines kinetischen Energiespeichers
am Institut für Mechatronische Systeme im Maschinenbau
2022/06/06
Masterthesis
Modern flywheel storages use electric machines to convert electrical into mechanical energy and vice versa. Due to power losses caused by intensive load profiles and high speeds, flywheel storages are often operated at high temperatures. In order to estimate the lifetime of the entire system and design various components, knowledge of the system thermal behavior is required. Thermal models are then aligned with experimental results and used to estimate the thermal behavior of the system.
Supervisor: Panagiotis Mouratidis, M.Sc.
Entwicklung einer Betriebsstrategie eines neuartigen Hybridantriebsstrangs
am Institut für Mechatronische Systeme im Maschinenbau
2022/05/26
Masterthesis
Hybridisierte Antriebsstränge bieten im Bereich der Fahrzeuganwendungen ein großes Potential, sowohl CO2- als auch Schadstoffemissionen signifikant zu senken. Im Projekt DE4LoRa, gefördert durch das BMWK, wird ein neuartiger hybridisierter Antriebsstrang entwickelt, der die Vorteile eines batterieelektrischen Fahrzeugs (BEV) mit denen eines hybriden (HEV) verbindet. Zur maximalen Ausnutzung des Potentials nimmt die Betriebsstrategie eine zentrale Rolle ein, die die Verteilung der geforderten Fahrleistung an die beiden Elektromotoren sowie den Verbrennungsmotor unter Einbeziehung verschiedenster Randbedingungen steuert.
Supervisor: Aaron Kappes, M.Sc.
Selbst-Sensierung in Großen Magnetlagern
am Institut für Mechatronische Systeme im Maschinenbau
2022/04/27
Masterthesis
Within the Campus FreeCity project, the CityBot ecosystem is being investigated. In addition to questions about how CityBots (autonomous robot vehicles) can change urban mobility in the future, research is also being conducted into the ways in which additional potential can be achieved through sector coupling. Possible starting points for this are, for example, the provision of control work and power for the power grid, but also time-optimized charging strategies in order to exploit supply and price advantages.
Supervisor: Benedikt Schüßler, M.Sc.
Thermische Modellierung von Rotorabstürzen in Fanglager
am Institut für Mechatronische Systeme im Maschinenbau
2022/04/25
Masterthesis, Advanced Design Project (ADP), Advanced Research Project (ARP)
Within the Campus FreeCity project, the CityBot ecosystem is being investigated. In addition to questions about how CityBots (autonomous robot vehicles) can change urban mobility in the future, research is also being conducted into the ways in which additional potential can be achieved through sector coupling. Possible starting points for this are, for example, the provision of control work and power for the power grid, but also time-optimized charging strategies in order to exploit supply and price advantages.
Supervisor: Benedikt Schüßler, M.Sc.
Antriebsstrangmodellierung von elektrisch betriebenen Flurförderfahrzeugen
am Institut für Mechatronische Systeme im Maschinenbau
2022/04/20
Masterthesis
Within the Campus FreeCity project, the CityBot ecosystem is being investigated. In addition to questions about how CityBots (autonomous robot vehicles) can change urban mobility in the future, research is also being conducted into the ways in which additional potential can be achieved through sector coupling. Possible starting points for this are, for example, the provision of control work and power for the power grid, but also time-optimized charging strategies in order to exploit supply and price advantages.
Supervisor: Tobias Peichl, M.Sc.
Erweiterung einer Simulation zu Rotorabstürzen
am Institut für Mechatronische Systeme im Maschinenbau
2022/04/11
Masterthesis, Bachelorthesis
Schwungmassenspeicher dienen der Speicherung von Energie. Zur Reduktion der Reibung wird in der Regel ein Magnetlager (AMB) eingesetzt. Im Fall einer Fehlfunktion soll eine mechanische Lagerung, die sogenannten Fanglager, ein sicheres Auslaufen des Rotors gewährleisten. Um die radialen Kräfte auf die Einbauten im Kohlefaserrotor zu reduzieren, sind diese Segmentiert, wodurch es zwischen den Segmenten zu Absätzen kommt. Ziel der Arbeit ist es, dies in Simulationen abzubilden und deren Einfluss zu analysieren.
Supervisor: Benedikt Schüßler, M.Sc.
Erarbeitung einer Opto-mechanische Auswertstrategie für Dynamisch belastete Planetengetriebe
am Institut für Mechatronische Systeme im Maschinenbau
2022/03/30
Masterthesis
At depots with several electric buses, a large aggregated capacity for storing electrical energy is available at night. Through bidirectional charging, this storage capacity can be used beyond mobility purposes. By connecting to the electricity grid, renewable energy generation fluctuations can be compensated. Further, the electricity grid can be stabilized through control energy. The aim of this work is a comprehensive analysis of the energy flexibility potential of bus depots.
Supervisor: Christian Fischer, M.Sc.